Stöd för särskilda behov i kulturlivet.

Vad avses med stöd för särskilda behov i kulturlivet?

Kommentarer

  • Hej Michael,

    Under november månad förra året utlystes ett bidrag med den övergripande benämningen; "särskilda behov". Om det bidraget kan du läsa mer här: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/krisstod-till-sarskilda-behov-i-kulturlivet-musik/
    Nikola
  • Hejsan
    Mariefreds hembygdsförening avser att söka för inställda bidrag för inställda evemenman ok-dec 2020. När vi läser förutsättnignarna för att ansöka behöver vi ändå väglening om vi bör söka för kristöd till särskilda behov eller invänta EU direktiven för krisstöd för inställda evenemang?

  • Hej Annica,
    Om det är inställda evenemang som ni vill söka så får ni avvakta. Se gärna tidigare webbinarium för mer information om särskilda behov, om detta också kan vara aktuellt för er att söka.
    https://www.youtube.com/watch?v=9aYVYE7MCCo&feature=youtu.be

    Mvh,
    Love

    Kulturrådet
  • Kan man söka stödet för särskilda behov om man har A-kassa och ditt företag vilande?
  • Hej!

    Går det att ansöka om stöd för särskilda behov i kulturlivet för år 2021, samt även också stödet för inställda evenemang oktober-december 2020. Dvs kan en ansökan om detta stöd för 2021 resultera i att verksamheten inte får stöd för inställda evenemang?

    Med vänlig hälsning,
    Joacim
  • Hej Eva och Joacim.

    Eva: Ja, om medlen som ett bidrag från Kulturrådet utgör skulle göra att du aktiverar din verksamhet igen så kan du söka. Du kan inte få stöd från oss och samtidigt lyfta a-kassa på heltid.

    Joacim: Ja, du kan söka bägge stöden och som generell regel så påverkar de stöden ej varandra.

    mvh
    Christoph
  • Jag förstår. Kan man vänta och se om man får stöd och så mycket som man söker först, innan man aktiverar sin firma?  Så det inte blir en mindre summa än man sökt och därmed kanske komma lägre än A-kassan..
  • Hej Eva,
    Det finns inget formellt hinder för vilande verksamhet i riktlinjerna för stödet. Du behöver dock tydliggöra behovet av stödet för att prioriteras. Jag kan tänka att det inte är självklart att en vilande verksamhet har ett stort behov av krisstöd såsom definierat i riktlinjerna. Du kan alltid välja att återbetalakrisstöd som bifallits.
    Mvh,
    Love
    Kulturrådet