Musikarrangörer: Kan en stadsfestival söka detta stöd?

Angående "Projektbidrag till musikarrangörer". Kan en typisk kommersiell stadsfestival som drivs i aktiebolag med en blandning av artister på svenska topplistan söka detta stöd? Eller är kravet på kulturell höjd det avgörande? Kan man söka till att fokusera på att öka den kulturella höjden i ramen för festivalen eller på annat sätt söka för specifika satsningar för jämställdhet, internationellt utbyte etc. DVS är det värt att lägga tid och kraft på detta bidrag eller är vi diskvalificerade från start är egentligen frågan.

Kommentarer

  • Hej!

    Ja, ni kan som aktiebolag söka detta bidrag. Projektbidrag till konsertarrrangörer kan sökas för projekt med professionella yrkesverksamma artister. Kulturrådets referensgrupp för bidraget ska i helhetsbedömningen av alla ansökningar väga in konstnärlig kvalitet, förnyelse och utveckling, geografisk spridning, internationellt och interkulturellt samarbete, barn -och ungdomsperspektiv samt mångfalds-, jämställdhets, hbtq- och tillgänglighetsperspektiv.
    Detta innebär inte att alla ansökningar ska uppfylla alla kriterier.