Söka internationellt utbyte?

Hej!
Om man samarbetar med scenkonstnärer från andra europeiska länder, ska man söka bidrag för internationell utbyte då? Och var hittar jag i så fall blankett?

Hälsningar Eva

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Om samverkan består i turnéer och gästspel utomlands eller internationella gästspel i Sverige, kan det vara aktuellt för dig att söka Fri scenkonst-internationella turnébidrag. För information och länk till onlinetjänsten, se: Fri scenkonst – internationella turnébidrag.

    EU-stödet "Stöd till europeiska samarbetsprojekt" inom programmet Kreativa Europa kan i vissa fall vara aktuellt att söka för samarbeten mellan europeiska kulturaktörer. Vi informerar om programmet och ger rådgivning om ni vill söka stöd. Läs mer här.
  • Hej! Vi håller på o tittar på ansökan för ett internationellt utbyte mellan tre länder. Själva verksamheten kommer äga rum i Sverige. Har lite frågor innan vi kan gå vidare i ansökan.
    1. Vilket av era bidrag lämpar sig bäst för ett sådant projekt. Internationellt och interkulturell kulturverksamhet?
    2. Hur högt belopp kan man söka hos er?
    3. Hur stor del av totalkostnaderna behöver finansieras från andra bidragsgivare?
    4. Projektet planeras vara under ca 2 månader med nio deltagare. Tre utav deltagarna är även konstnärliga ledare och jobbar 6 månader med projektet. Hur räknar man då ut helårsverken (personal)?

    Tack på förhand!

    Mvh
    Martin
  • Hej Martin,

    Det hade varit lättare att svara på frågan om du hade förklarat vilket konstområde det gällde. Jag misstänker att det handlar om scenkonstområdet och där finns det projektbidrag att söka.

    Stödet till internationella nätverk är endast avsett för kulturorganisationers medlemsavgifter i internationella organisationer samt deltagande i internationell mötesverksamhet.

    Verksamhetsbidraget för internationella och/eller internationella kulturverksamheter är ett verksamhetsbidrag och inte avsett för ett avgränsat projekt.

    Storleken på bidraget beror på medfinansiering och hur mycket ni kan finansiera själva men ni söker den summan som ni tycker att det är rimligt. Ni måste tänka på att Kulturrådet helfinansierar sällan verksamheter eller projekt. Det bör finnas andra intäkter i form av andra bidrag, egna intäkter eller dylikt.

    Vänligen
    Alan