Skapande skola - besöka en järnåldersby?

Kan man använda bidragen från Skapande skola till besök på en järnåldersby där de kan arbeta med skapande i olika verkstäder och få en historisk inblick/kunskaper om hur livet/kulturen/samhället fungerade på forntiden?

Kommentarer

  • Hej,
    Alla aktiviteter och projekt som genomförs med Skapande skola-medel ska ledas av kulturaktör verksam inom bidragens konstområden och ska uppfylla bidragets krav på professionalitet. Vidare ska fokus i det egna skapandet vara att eleverna får möjligheten att fördjupa sig i en konstform och konstnärliga processer.

    En enkel tumregel att förhålla sig till är att Skapande skola-bidraget ska ses som ett komplement till skolans eget arbete med konst och kultur och ge eleverna möjlighet till den konstnärliga ingången och att utforska genom konsten. Det ger också skolans pedagoger inblick i hur man kan använda sig av olika konstnärliga metoder i undervisningen

    Om upplägget ser ut så och verkstaden leds av en kulturaktör som uppfyller bidragets krav så är det ok. Ni behöver alltså be om mer info om vem som leder verkstäderna och stämma av att de uppfyller bidragets krav på professionalitet och att innehållet har fokus på det konstnärliga. En del museer kan t.ex. ha utbildade teater- och bildpedagoger eller utbildning inom andra konstområde, och kan då också erbjuda verkstäder med konstnärligt fokus.

    Vänligen,
    Anna