Skillnaden på föreställningar som ställts in och föreställningar som skjutits upp

Alla våra föreställningar och turnéer har sedan slutet av februari och fram till maj ställts in. Dansare och tekniker har varit på kontrakt och har fått lön för de inställda föreställningarna. Vi har haft dialog med arrangörerna om möjligheten att skjuta fram spelningarna till hösten MEN ingen vågar skriva kontrakt i denna osäkra tid.
Vi räknar alla vårens föreställningar som inställda dels för att vi inte får gage från vårens inställda föreställningar att kontrakterade dansare och tekniker fått lön - där har vi ett stort intäktsbortfall.

Vill stämma av med er kring hur vi - och Kulturrådet - resonerar.

Vi har utgått från dessa två rutor som alternativ. * Antal framföranden av
kulturevenemanget/
produktionen som har ställts in* Antal framföranden av kultur-
evenemanget/produktionen
som har skjutits upp

Kommentarer

  • Hej Lina,
    Skillnaden är att ett inställt evenemang leder till ett direkt eller indirekt intäktsbortfall.

    Ett uppskjutet har fortfarande kostnader kopplade till sig och där finns det en chans för att intäkter kommer in, när evenemanget blir av. Ett inställt evenemang återkommer inte mer.

    Vänligen,
    Anna

  • Tack och vi vill förtydliga! att gageintäkterna uteblir vid de inställda föreställningarna
    men upprätthållande av kontrakten med dansarna kvarstår.

    Att flytta fram föreställningarna har varit en drivkraft i att det ska finnas kulturupplevelser för barn och unga.
    Men i de vi har skjutit fram under coronaepidemin kvarstår det att vi betalar de medverkande i föreställningen ska ha lön för den inställda föreställningen och den uppskjutna. Detta för att vi upprätthåller kontrakten med t.ex dansarna.
    Hur förklarar vi detta för Kulturrådet?
  • Hej Lina,
    Förklara så som du gjort ovan.

    Vänligen,
    Anna