Frågor om avgränsning och fördjupning för Skapande skola

Vi brukar använda Skapande skola-medlen så att alla elever i alla årskurser får någon aktivitet med elevens eget skapande i fokus varje läsår. Skolorna/arbetslagen väljer själva vad de vill göra inför varje ansökningsomgång för att på så sätt förankra och engagera. Det blir på så sätt många olika projekt/aktiviteter och varje elev får under sin skoltid möta många kulturformer/kulturaktörer. Hur ställer ni er till det i förhållande till kravet om avgränsning/fördjupning?

Kulturrådet

Kommentarer

  • Det Kulturrådet bedömer är själva aktiviteten och hur den kopplas till kulturaktören och konstområdet. Huvudmannen kan avgränsa och fördjupa sig på olika sätt. Man kan exempelvis prioritera genom ett färre antal konstformer och kulturaktörer, eller göra tvärkonstnärliga samarbeten. Man kan även prioritera vissa årskurser eller målgrupper.
    Kulturrådet
  • Vad menas med fördjupande aktiviteter? Måste Skapande skola-aktiviteten sättas i relation till något som eleverna varit med om på skolan?

    Kulturrådet
  • Med fördjupande insatser menar vi exempelvis att en konst- eller kulturaktör jobbar tematiskt och bidrar till barnens eget skapande och möjligheter att utforska och uttrycka sig genom olika konstuttryck. Det är upp till skolan hur konst och kultur genom Skapande skola-aktiviteterna kopplas till skolans egen verksamhet.
    Kulturrådet