Skapande skola - Operabesök

Hej!
Vi har varit på Göteborgsoperan i flera år med våra niondeklassare men för detta år fick vi inte skapande skola pengar till det. Förmodligen på grund av detta med elevernas delaktighet. Vad räknar ni som elevers delaktighet vid sådant besök? Ska vi besöka operan innan och vara med i workshop el dyl? Det blir mycket bussåkande och bussarna är dyrare än själva biljetten!!! Eller kan vi göra egna fördjupningar på skolan ide verk vi ska se? Eller måste någon från Operan vara med och styra den processen?

Med vänliga hälsningar

Kommentarer

  • Hej Olle
    Alla projekt inom Skapande skola ska ha fokus på elevens eget skapande i en konstnärlig process, tillsammans med professionella kulturaktörer enligt bidragets krav. För att kunna ta del av en föreställning krävs att dessa delar uppfylls, kopplat till föreställningen inom det aktuella konstområdet, för att insatsen ska kunna bekostas med Skapande skola medel. Den konstnärliga fördjupningen ska genomföras tillsammans med professionella kulturaktörer. Det innebär att enbart eget efterarbete på skolan utan konstnärlig inramning med professionell kulturaktör inte godkänns. Däremot kan det fördjupa upplevelsen ytterligare för eleverna om ni fortsätter att arbeta vidare med den på skolan. För att hitta ett bra upplägg som överensstämmer med bidragets villkor behöver ni komma överens om upplägget tillsammans med kulturaktören. Skapande skola projekten kan genomföras både på och utanför skolan under förutsättning att bidragets villkor uppfylls.

    Mvh
    Kulturrådet