Skapande skola borde nå alla barn

Skapande skola borde nå alla barn, i stället pratar ni om avgränsning. Det är det enda bidraget som direkt berör barn och unga. Hur tänker ni här?

Kommentarer

  • Skapande skola är ett projektbidrag och kan bara gå till projekt
    som uppfyller bidragets krav. Kravet på avgränsning – som vi från och med
    ansökningsomgången 2019/20 kallar för fördjupning – är inte kopplat till antal
    elever.

    Sökt belopp är två-tre gånger högre än beviljat och när redovisningarna kommer in har cirka 5 procent av bidraget inte använts på grund av tidsbrist, sjukdomar, inställda pass och personalomsättningar. I praktiken kan inte 1,5 miljoner barn och elever nås av bidraget. Att barn och unga ska nås av kultur är en rättighet enligt Barnkonventionen. Skapande skola inrättades just för att förstärka och höja nivån på skolornas redan pågående arbete med konst och kultur inte för att finansiera det. Bidragets existens minskar därmed inte huvudmännens ansvar för att erbjuda konst och kultur för barn och unga eller kommuners och regioners kultur- och fritidsutbud för barn och unga som bor där.
    Anna