Redovisning inköpsstöd

Hej! Jag ser att utrymmet för att fylla i medieanslag och utfall för folk- och skolbiblioteken ligger kvar i redovisningsblanketten även i år även om det var sagt att det inte ska behöva anges längre. Kan jag lämna de fälten tomma, eftersom vi därför inte har samlat in de här uppgifterna för alla kommunens alla skolor, och ändå få iväg redovisningen?
Lisa Andersson

Kommentarer

  • Hej,

    Det är ingen ändring gällande redovisningen.
    I ansökan så kommer det ske ändringar i innevarande års blankett, men redovisningen är densamma som tidigare.

    Vänligen,

    Nadia
  • Hej,

    Du redovisar bidraget på en särskild blankett i vår onlinetjänst. Redovisningen ska omfatta det ekonomiska utfallet och beskrivning av genomförda kompetensutvecklingsinsatser.
    Du ska få tillgång till länken 28 dagar innan redovisningsdatumet.

    Vänligen,
    Nadia
  • Hej,
    I förra årets redovisningsblankett av inköpsstödet var inte frågorna om anslagen med. Det här är svaret jag fick av er när jag ställde min fråga om redovisningen av bidraget för 2022, i januari 2023:
    "Från och med 2023 kommer vi inte bedöma ekonomiskt utfall i redovisningar för inköpsstödet till folk- och skolbibliotek. Det betyder att siffror för utfall inte längre behöver sammanställas i kommunen och uppges i redovisningen. Sökande riskerar inte längre att bli återbetalningsskyldiga om utfallet är lägre än det totala medieanslag som uppgivits i ansökan.
    Rutan för utfall finns dock kvar i årets redovisningsblankett. Tills en ny blankett är på plats 2024, ber vi er att lägga en skattad siffra för det totala utfallet när ni redovisar stödet för 2022."

    Därför är jag nu fundersam när du skriver att det inte ändrats något. Ekonomiskt utfall ska alltså igen bedömas? Eftersom vi inte hört något om denna eventuella återgång har vi inte kontaktat skolledarna i kommunen för att samla in deras uppgifter. Det är ett stort arbete och jag behöver vara säker på om det nu snabbt behöver göras ändå före sista dag för redovisning.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa
    Lisa Andersson
  • Hej!

    Min fråga gäller redovisningen av inköpsstödet till folk- och skolbibliotek. Vi har inte använt det till kompetensutvecklingsinsatser. Kanske tror du att min fråga gäller ett annat bidrag?

    Jag har skrivit en kommentar till ditt tidigare svar som jag gärna tar emot ett svar på.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa
    Lisa Andersson
  • Hej,

    Om du påbörjat en redovisning för inköpsstödet, kan det hända att den version du börjat på inte längre gäller.
    Du behöver alltså öppna en ny blankett på samma sätt som tidigare. Gå in på ärendet som ska redovisas, det är markerat med en röd flagga, och välj ”Ny blankett” bredvid ”Redovisning”. Då raderas den felaktiga genom att klicka på krysset bredvid den sparade under ”Blanketter som är sparade men inte inskickade”.
    Vi har haft lite tekniskt strul och ber om ursäkt för detta.

    Vänligen,

    Nadia

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.