Redovisning Bidrag Särskilda Behov i Kulturlivet

Har en fråga angående övriga bidrag från Kulturrådet och om det ska tas med i denna redovisning. Bidraget "Projektbidrag till särskilda behov i kulturlivet med anledning av spridningen av sjukdomen covid-19" beviljades i slutet av året om jag inte minns fel och betalades ut innan årsskiftet eller just efter. Detta bidrag ska redovisas 2023-02-28. Detta var ett bidrag jag fick efter det bidrag för Särskilda behov som jag håller på och ska redovisa nu. Ska jag ta med bidraget för Projektbidrag i denna redovisning för "Särskilda behov i Kulturlivet" under övriga bidrag från kulturrådet eller inte även om det är ett bidrag som inkom senare eller ska det redovisas senare för 2022? Tack på förhand!
Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel

    Om det ska tas med eller inte handlar om vad projektet innebär, alltså vad ert projektbidrag beviljades för, vilken tidsperiod det gällde etc, om det är relevant att periodisera en del av projektbidraget till att inrymmas i verksamheten eller om det kan hållas separat.

    Kollegorna på vår redovisningsavdelning hälsar följande:
    • Redovisar man verksamhetsbidrag ska man redovisa verksamhetens "hela ekonomi" över den period som gäller för bidraget.
    • Varje bidrag som betalas ut från kulturrådet noteras som en intäkt i näringsverksamheten för det år som betalningen tas emot, om ingen periodisering görs.
    • Slutsatsen är att man ska utgå ifrån sin årsredovisning - det som finns i årsredovisningen ska förklaras i redovisningen, när det gäller verksamhetsbidraget.
    • När det gäller projektbidrag är det tvärtom så att vi enbart vill se ekonomin och genomförandet av det enskilda projektet, helt isolerat från all annan ekonomisk verksamhet. Vi är intresserade av projektets utfall, enbart.
    Johan