Redovisning av Skapande skola bidraget 2019/20

Hej,
När jag loggar in under mina ärenden brukar det alltid finnas ett rätt "utropstecken" när det är dags att redovisa men nu kommer det inte fram! Varför? När ska bidraget redovisas?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Onlinetjänsten för redovisningen av bidraget 2019/20 öppnar den 1 oktober och sista redovisningsdatum är 27 oktober. Ni kommer inte åt redovisningsblanketten online förrän den 1 oktober, därav har du inte sett något utropstecken än när du loggar in. Om du vill se hur blanketten ser ut i onlinetjänsten så hittar du blankettexempel både som PDF-blankett och i WORD -blankett på vår hemsida när du klickar på 7. Hur redovisar du? https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/skapande-skola/
    Kulturrådet
  • Räknas det som vi betalat till museum som arvode i redovisningen?
  • Har ni anlitat en pedagog från ett museum som fakturerar så räknas det som arvode. Entréavgifter och liknande räknas som projektkostnad.

  • Får kostnadsposten "övriga kostnader" innefatta resor till och från aktiviteten?

  • Ja, resor till och från aktiviteten kan tas upp under "övriga kostnader".
  • Räknas resekostnaden för eleverna till en Skapande skola aktivitet som en projektkostnad eller en övrig kostnad? (tex om en glesbygds skola hyrt en buss för att ta sig till en teaterföreställning eller dansworkshop?)
  • Resekostnad kan anges under båda dessa poster beroende på hur projektet är formulerat. Är det en avgörande del av projektets genomförande ska det redovisas under projektkostnader, annars under övriga kostnader.
  • Behöver vi plocka ut de olika kostnaderna från kulturutövarnas kontrakt/fakturor för att kunna redovisa "övriga kostnader"? Eller räcker det med det totala fakturabeloppet.

  • I den ekonomiska redovisningen ska du ange kostnader för kulturaktörens arvode, kulturaktörens resor och projektkostnader på separata poster. T.ex. förberedelsetid, workshopstid är troligtvis del av ett arvode enligt överenskommet kontrakt. Materialkostnader redovisas som projektkostnader.

  • När vi skickar in redovisningen, behöver vi skicka in kopia på faktura eller utbetalningar som gjorts?
  • Nej, ni behöver inte skicka in kopia på faktura eller utbetalningar som gjorts.
  • Kan man skicka med dokumentation som bilaga till redovisningen?
  • Ja, skicka gärna med dokumentation som bilaga till redovisningen!
  • Måste vi lista alla aktörer som anlitats inom Skapande skola? Skådespelare, författare, musiker etc. Behöver vi även ange hur många timmar var och en av dem har använt?

  • Har ni många projekt och kulturaktörer så förstår vi att det inte är möjligt att lista alla. Vi behöver få en bild av vilka kulturaktörer ni använt för att kunna säkerställa professionaliteten. Lista så mycket som möjligt och så långt ni mäktar med.
  • Behöver vi specifisera varje enskild aktörs kostnad/arvode i redovisningen?
    Som det är i den skrivbara delen redovisas tex arvoden som en klumpsumma, medan aktörernas tid redovisas separat.
  • Hej!

    I redovisningsblankettens ekonomisk redovisning finns en budgetpost som heter: Löner och arvoden för professionella kulturaktörer. Där ska ni ange den totala summan från samtliga projekt som gått till arvoden.

    Blankettens sista sida handlar om omfattning och innehåll där ni i en lista ska ange de professionella kulturaktörerna som ni har samarbetat med och uppskatta antal timmar som de jobbat tillsammans med eleverna inom ramen för projektet.
    Kulturrådet