Redovisning av Återstartsbidrag

När ska Återstartsbidraget redovisas?
Johan

Kommentarer

  • Återstartsbidraget ska redovisas senast 1 september 2023.

    Redovisningsblanketten blir tillgänglig i vår online-portal 28 dagar innan deadline.

    Blanketten för återstartsbidraget är ännu inte formulerad men kommer sannolikt likna de redovisningsblanketter som funnits för Kulturådets krisstöd som går att se exempel på och guide till här:
    Johan
  • Är det fortfarande så att blanketterna kommer först i augusti?
    Maria Jacobsson
  • Hej.

    Tack för din fråga.

    Redovisningsblanketten kommer att publiceras via onlineportalen en månad innan ert sista redovisningsdatum. Om ert sista redovisningsdatum är 1 september, finns blanketten alltså tillgänglig från 1 augusti.
    När det blir dags för er att redovisa kommer Kulturrådet att göra ett utskick med mer information om den aktuella redovisningsomgången. Tillsvidare kan ni hitta information om redovisningen av återstartsbidraget här: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/krisstod-till-kulturen-bildkonst-museer-litteratur-med-mera/redovisning-av-krisstod/statsbidrag-till-aterstart-for-kulturen-till-foljd-av-covid-19-pandemins-effekter-aterstartsbidraget/

    Vänligen Kulturrådet
    Filippa
  • Hej
    Jag har inte betalat alla mina utgifter än som bidraget stått för. Min japanska manager har varit sen med att ge mig den slutgiltiga budgeten för min turné där som gjordes i Juni. Ska jag be om att senarelägga redovisningen då? Då dessa pengar inte syns i mitt AB att jag betalat än.
    Mvh Maia
    Maia
  • Hej,
    Tack för din fråga.
    Om bidraget ännu inte utnyttjats, om kostnader och intäkter hänförliga till projektet behöver periodiseras eller om du av någon annan anledning inte har möjlighet att utförligt redovisa bidragets tillämpning i nuläget gör du helt rätt i att be om anstånd att inkomma med er redovisning. Kontakta krisstod@kulturradet.se och förklara situationen. Glöm inte att ange ert ärendenummer och ett förslag på nytt redovisningsdatum.”
    Filippa
  • Hej en fråga om den Ekonomiska redovisningen. Skall jag redovisa hela bolagets redovisning för perioden eller skall jag bryta ut de delar som härrör bidragsdelen. I vissa fall så är ju delar av en faktura projektet som bidraget baseras på och andra delar som inte tillhör det bidraget är till för. Kanske enklare att redovisa hela bolaget ändå. En annan fråga är helt enkelt. Vill ni att vi redovisar ex moms eller ink moms på blanketten för kostnader?

    Besnik
  • Hej,
    Du skall i redovisningsblanketten redovisa projektets alla intäkter och kostnader, alltså inte hela verksamheten. Eftersom projektbidraget förutsätter medfinansiering så är det viktigt att du inte endast redovisar kostnader som täcker bidraget. Utgå gärna från din budget i ansökan. I vissa fall, till exempel vid en delad faktura eller kostnader som dels är projektrelaterade, får du uppskatta hur stor del av kostanden som rör projektet och vad som är övriga verksamhetskostnader. Förtydliga gärna i textrader och kommentarsfält.
    Om du är momspliktig redovisar du alltid utan moms, dvs utfallet skall spegla din bokföring (resultatrapporten) och har du en momsfri verksamhet inkluderar du alltid moms. Glöm inte att skicka med obligatoriska bilagor när du redovisar.
    Seyde