Rättvis, rättssäker prövning och beviljande?

Vi fick uppmaningen att inte söka till Kulturrådet för vi var enskilda kulturskapare, vi drog tillbaka vår ansökan från er och vände oss till Konstnärsnämnden, nu ser jag i listan över beviljade bidrag, enskilda kulturskapare, som liksom oss inte är arrangörer, som fått omfattande summor beviljade, dessutom har de även fått beviljade krisstöd hos Konstnärsnämnden. Hur har er prövning sett ut? Vad finns det för rättssäkerhet i er process? Ska det vara så att en kan få 200 000 och en annan få 0? En godtycklighet i beviljandena och orättvisa utan like. De här krisstöden slog väldigt fel.

Kommentarer

  • Hej Eva,

    Enskilda konstnärer med enskild firma kunde söka som arrangör för evenemang, t ex för en dansgrupps inställda föreställningar.
    Enskilda konstnärer kunde inte söka för endast egen räkning, utan hänvisades då till Konstnärsnämnden.

    Att vissa beviljats stöd både hos oss och hos Konstnärsnämnden, skulle exempelvis kunna bero på att man hos oss kunde söka för planerade evenemang innan 31 maj 2020 och hos Konstnärsnämnden för planerade evenemang fram till 31 augusti 2020. Det är då möjligt att samma aktör fått beviljat men för olika evenemang, eller andra typer av merkostnader/intäktsbortfall.

    Hoppas detta ger dig svar på dina frågor. Annars är du välkommen att återkomma.

    Vänligen,