Kan vi söka projektbidrag för att starta en årlig konstmässa?

Hej! Finns det möjlighet att söka bidrag för att starta en årlig konstmässa i en stor lokal på landsbygden? Vi har möjlighet att hyra en fantastisk renoverad lada (tillgänglighetsanpassad) i anslutning till ett etablerat besöksmål och tillfrågat olika professionella konstnärer om de vill delta i den första utställningen nu till våren. Om vi skulle få bidrag av Kulturrådet, är det tillåtet för konstnärerna att ha sina verk till försäljning? Vänligen, Marina
Marina

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, du kan söka projektbidrag inom bildkonst, form och konsthantverk. Sista ansökningsdag för vårens ansökningsomgång är den 17 februari. Det spelar ingen roll att verken är till salu. Referensgruppen gör en helhetsbedömning av ansökan med hänsyn till bland annat kvalitet, ekonomiska behov, regional betydelse, ersättning till medverkande konstnärer osv. Projektet måste ha någon form av medfinansiering som till exempel biljettintäkter, egen insats, bidrag från kommun, region eller någon annan aktör. Hur stor medfinansieringen behöver vara beror på hur budgeten ser ut i övrigt.

    Hör gärna av dig om du har fler frågor.
    Kulturrådet