Projekt inom musikområdet: Gjort en inspelning som nu givits ut av ett skivbolag, kan jag söka?

Jag är låtskrivare och artist och har gjort en inspelning som nu har givits ut av ett skivbolag. Kan jag söka projektbidraget för utgifterna jag hade i samband med inspelning och mastring?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Svar: Nej, det går inte att söka projektbidraget för att få kompensation endast för en del av utgivningsprojektet om man som sökande part inte är den slutliga utgivaren. Den parten som söker bidraget har ansvar för hela utgivningsprojektet och ska kunna redovisa alla delar av projektet, det vill säga producera, ge ut och marknadsföra utgivningen. I händelse av att Kulturrådet efterfrågar det ska en bidragsmottagare kunna uppvisa verifikationer för utgifter som har täckts med det erhållna bidraget.

    I det här fallet är det alltså skivbolaget som ska söka bidraget. I ansökan om att producera, ge ut och marknadsföra musik anges kostnaderna för att göra det som ingår i ett utgivningsprojekt. Det är upp till dig och skivbolaget att ha en uppgörelse kring din master och kostnaderna för utgivningen. Ifall skivbolaget beviljas bidrag ska verifikationer sedan kunna uppvisas om vi efterfrågar det i samband med redovisningen av bidraget, och då kan till exempel en faktura från dig till skivbolaget för inspelning och mastringskostnaderna vara en sådan verifikation.
    I blanketten på sidan 11 ska den sökande ange hur det ser ut kring masterägarskap och överenskommelser.

    Vad gäller utgivning och marknadsföring av inspelad musik kan man söka för en utgivning som redan har gjorts, dock ska utgivningen inte ha gjorts tidigare än tre månader före sista ansökningsdag för bidragsomgången.

    Läs alltid bidragsinformationen i sin helhet innan ni gör er ansökan: Projekt inom musikområdet (kulturradet.se).
    Kulturrådet