Projekt- eller verksamhetsbidrag, konsertserie?

Hej!
Vi fick 2018 projektbidrag för vår konsert-serie, som egentligen startade 2016 och har hållit på mer eller mindre kontinuerligt sedan dess. Dock sökte vi inget för den här hösten eftersom vi ville hinna tänka igenom och uppdatera konceptet lite. (vi gör 3 konserter utan stöd i höst.) Som det ser ut nu har vi inga planer på att lägga av efter 2020. Ska vi söka verksamhetsstöd eller projektstöd?

Kommentarer

  • Hej Robin,

    För att beviljas ett Verksamhetsbidrag  krävs det att du som musikarrangör har arrangerat minst sex konserter med professionella musikgrupper och/eller artister under det år du söker. Du bör planera minst lika många konserter för kommande verksamhetsår.

    Man bör dessutom driva en återkommande festivalverksamhet av nationell kulturpolitisk betydelse. Det betyder att festivalen ska bidra till mångfald, kvalitet och/eller förnyelse eller annan kulturpolitisk utveckling ur ett nationellt perspektiv samt arbetar för professionalisering av musikarrangörer genom satsningar på information, utbildning och samordningsinsatser i samband med turnéer.

    Kulturrådet prioriterar ansökningar som har kommunal, regional och/eller annan finansiering vad gäller verksamhetsbidrag.

    Man söker Projektbidrag  med professionella yrkesverksamma artister och musikgrupper, som rör festivaler, konsertserier, turnésamarbeten mellan arrangörer med svenska eller internationella grupper i Sverige och insatser som främjar musikarrangörer och bidrar till att kompetensutveckla och stärka arrangörsledet i hela landet.

    Vänliga hälsningar
    Alan