Print on demand

Hur anges antal tryckta böcker i er ansökan vid print-on-demand? Måste man vänta till absolut sista möjliga ansökningsdagen och ange antal sålda ex. per denna dag eller ska man försöka uppskatta det totala antalet man kommer sälja?

Och hur fungerar det med eftertryck? Boken finns ju fortsatt tillgänglig för tryck även efter att ansökan är gjord. Räknar ni det som ett eftertryck först om man gjort ändringar i utgåvan och fått skicka in ett nytt tryckunderlag till leverantören?
Johanna Krebs Johansson

Kommentarer

  • Hej Johanna,

    I ansökan är det inte möjligt att ange upplagans storlek som Print-on-demond, så du kan skriva noll (0) i tryckt upplaga och anger du som Print-on-demond under övriga upplysningar. Print-on-demond i sig är tryck efter begäran och behöver inte räknas som ny upplaga. Upplaga i ansökan gäller första upplaga samt tilltryck inom tre månader och den enda avgörande gränsen är ju om det går över 5000 ex.

    Vänligen
    Alan