Planerad utgivning- söka för 1-3 år framåt

Vi har gjort en plan för några år framåt för vår utgivning. Nu funderar vi på om det blir en skillnad i bedömning om vi söker för 1, 2 eller 3 år framåt? vad som är fördelar och nackdelar?

Kommentarer

  • Hej Liv,
    Ansökan ska gälla utgivningen av en serie böcker som tematiskt eller på annat sätt hänger ihop. Ansökan kan inte gälla förlagets planerade utgivning som helhet. Om utgivningsprojektet är planerat att pågå i flera år ska det anges i ansökan och det ska tydligt framgå hur tidsplanen ser ut. Vi bedömer inte fleråriga projekt på annat sätt än ettåriga.
    Mvh
    Elisabet
  • Nej precis - det är någon viss bok eller böcker som man kan söka för om jag har fattat det rätt. Min undran är också om pengarna betalas ut efter varje enskild bok eller som helhet per år eller projekt?
  • Hej igen Liv!

    Bidrag betalas ut för projektet som helhet för ett år i taget.

  • Bästa ni på Kulturrådet!  Nu skriver jag en sista bok om xxx.  Nyligen stängdes sommarens utställning om xxx på museet. Jag tyckte att viktiga saker om dom har inte sagts och nu skriver jag upp detta:  hur de påverkade varann.  Det är faktiskt spännande och tar upp aktuella frågor! Jag har tänkt en liten men väl illustrerad bok. Som 89 åring är mina pengar nästan alldeles slut & jag behöver bidrag om det skall bli verklighet!  Kan ni ge mig tips/råd hur jag hittar ekonomiskt stöd nu???

    AGNETA
  • Hej Agneta,

    Det är glädjande att du skriver för att det är väldigt spännande att skriva böcker. Kulturrådet ger dock bara bidrag till förlag. Du kan kontakta ett förlag för att komma överens om publicering eller kolla med Författarfonden som ger bidrag till enskilda författare.

    Vänligen
    Alan