Omställningsstöd för hösten 2020

Omställningsstödet hos Skatteverket för Augusti-December 2020 kunde man först söka i mars 2021, alltså efter kulturstödet blev utdelat, om man nu får omställningsstöd för dessa månader, skall man korrigera detta genom att uppge det i avstämningen man gör nu för stödet 2020?

Kommentarer

  • Hej Sven.

    Som du säkert vet så får man inte dubbelfinansiera verksamhet med statliga medel. Om ni får omställningsstöd som överlappar det stöd ni fått av oss ska ni meddela detta till oss och återbetala mellanskillnaden. Skicka i så fall ett mail till kulturradet@kulturradet.se och förklara den ekonomiska överlappningen i text. Var noga med att också skriva vilket diarienummer ert mail gäller.

    mvh
    Christoph
  • Gäller detta även permitteringsstöd om man fått detta under samma period och vilken specifik period gäller krisstödet för särskilda behov i kulturlivet? Är det dec 2020 - april 2021?
  • Hej.

    Många bidragsmottagare har hört av sig till oss med samma typ av frågeställning de senaste två veckorna och vi har tagit kontakt med skatteverket, de ska återkomma till oss så fort som möjligt med en utredning av hur de avser att hantera frågan. Vi hade inte den här informationen i december när vi fattade beslut om verksamhetsbidrag för 2020 och vi har även lyft den här frågan till Kulturdepartementet.
    Vårt verksamhetsbidrag är inte riktat mot en viss del av er verksamhet vilket ger er rätt att använda det på det sätt som är bäst för er organisation, något som i vanliga fall är en fördel för våra bidragsmottagare.
    Kulturrådets stöd är att anse som ett primärt stöd och skatteverkets stöd är sekundärt. Det innebär att om du erhåller stöd från oss så kan du inte söka omställningsstödet tyvärr.
    Vår avsikt är att bidra till att ge klarhet i den här frågan så följ gärna den information som vi lägger upp på vår hemsida.
    Permitteringsstödet omfattas ej av detta.

    mvh
    Christoph