Obligatoriska ljudprov

När är det obligatoriskt att skicka in ljudprov?
Johan

Kommentarer

  • Ljudprov ska skickas in om ansökan gäller:
    • Musikutgivning
    • Nya beställningsverk
    • Att producera och genomföra konserter eller turnéer
    Ljudprov behöver inte skickas in i följande fall:
    • Musikarrangörer som söker bidrag för konserter
    • Aktörer som söker bidrag enbart för insatser som stärker musiklivets infrastruktur
    Ljudprovet ska vara av god kvalitet och bestå av komprimerade filer i MP3-format i 320 kbit/s och 44,1 kHz samplingsfrekvens. MP3-filerna ska innehålla följande metadata: artist, album, låttitel, låtnummer, genre, komponist och årtal. Den sammanlagda längden på ljudprovet ska vara minst 15 minuter och max 30 minuter.

    Ljudprovet ska vara aktuellt och representativt för projektet när det gäller kvalitet och repertoar. De personer som nämns i ansökan ska även medverka på ljudprovet, som ska hålla god teknisk kvalitet och ange när inspelningen är gjord.

    Det finns olika krav på innehåll i ljudprovet beroende på vad ansökan gäller:
    • Ljudprov för projekt som avser musikutgivning ska bestå av material som ingår i den aktuella utgivningen.
    • Ljudprov för projekt som innebär samverkan med komponister ska innehålla verk som komponisten skapat tidigare.
    • Ljudprov för konsert- eller turnéprojekt ska innehålla material som är relevant för projektet och konstnärligt medverkande
    Den som ansöker ska ha upphovsrätt till ljudprovet eller ha tillstånd från rättighetsinnehavaren att använda det i det här sammanhanget. Ljudprovet skickas in efter att man har skickat in ansökan till oss och den har registrerats i vårt ärendehanteringssystem.
    Ladda ner denna lathund som förklarar steg för steg hur man skickar in ljudprovet:
    lathund-ladda-upp-ljudfiler.pdf (kulturradet.se)

    Läs alltid bidragsinformationen i sin helhet innan ni gör er ansökan: Projekt inom musikområdet (kulturradet.se). Informationen om ljudprov ligger under steg 4. Hur ansöker du?
    Kulturrådet
  • Hej!

    Jag undrar hur lång tid man har på sig att skicka in ljudprovet efter ansökan (under förutsättning att själva ansökan skickas in tex ikväll, sista dag för ansökan).
    Kristofer
  • Hej,
    Om ljudprov saknas vid vår genomgång efter stängning skickas en anmodan om att komplettera inom 5 dagar.

    Mvh
    Kulturrådet