Mer medel till grundskolan när inte längre förskolan ingår i Skapande skola?

Nu när inte förskolan längre ingår i skapande skola innebär det då att dessa pengar istället läggs på grundskolan och finns det i så fall möjlighet att få ett högre bidragsbelopp läsåret 21/22?

Kommentarer

  • Ja, pengarna omfördelas till grundskolan. Bidragsbeloppen bygger på hur ni visar att ni uppfyller bidragets syften i er ansökan.

    I bedömningen gör Kulturrådet en sammanvägning av följande i ansökningarna:

    Hur projekten uppfyller bidragets syften:
    • Att öka elevens eget skapande tillsammans med professionella kulturaktörer med att långsiktigt medverka till att kulturella och konstnärliga uttryck integreras i skolans eget arbete med konst och kultur och bidrar till nya arbetssätt, metoder och lärprocesser i skolan
    • Hur huvudmannen ger elever möjlighet att medverka, med hänsyn till deras förmåga, i planering, genomförande och uppföljning av projekten
    • Rimlig och relevant budget i förhållande till planerade projekt
    • Huvudmannens förutsättningar för att genomföra projektet
    Bidraget är översökt och vi kan inte garantera ett högre belopp, men inför ansökningsomgången 21/22 finns det mer medel än tidigare år att fördela.