Löner som är överenskomna men inte utbetalda ännu

Anser ni att vi som organisation ska betala ut lovande löner för rep- och spelperiod, som ännu inte är utbetalda? Vi beslutade att skjuta fram vår föreställning innan repperioden inleddes och har tillsvidare frusit alla löneutbetalningar gällande den perioden. Detsamma gäller ersättning till regissör, dramaturg och producent för samma period. Kan vi betala ut lönen så som den var överenskommen och söka för det som merkostnad, eftersom vi kommer att ta upp föreställningen och genomföra den igen nästa år? Vi är en liten organisation som behöver hålla i kassan, därför var vi tvugna att frysa inne alla kommande löneutbetalningar för projektet när vi sköt fram den, för att kunna ha möjlighet att genomföra den i framtiden.

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.

    Vi behöver se på vilket sätt merkostnaderna är direkt kopplade till det uppskjutna evenemanget. Vi vet heller inte vilket avtal ni har med kulturutövarna. Vi ser strikt på det som hör ihop med evenemanget.
  • Hej!

    Lönerna är direkt kopplade till den uppskjutna föreställningen. Vi har endast projektbudgeten att arbeta med, inga andra lönekostnader utanför varje projekt. Rep- och spelperiod skulle ske i april och maj, muntlig överenskommelse. Vi tog beslutet att skjuta fram föreställningen innan repperioden drog igång, för att spara på budgeten för att kunna göra den nästa år. Alla medverkande blev då av med jobb i april och maj. Har vi möjlighet att söka för deras löner, för att kunna betala ut lovad ersättning, nu när föreställningen är framskjuten?

  • Hej,
    Vi
    uppmuntrar att söka stöd för att betala ut överenskomna gager. Men avdrag ska
    göras till exempel för gager, om de inte betalts ut, eller kommer att betalas
    ut med hjälp av det sökta stödet. Samma sak gäller lönekostnader. Om man inte
    har haft dessa, eller har en löneskuld ska de dras av.

    Det går att söka stöd för att stå för gager och löner som skulle uppstått i samband med evenemanget, men bara om man kommer ha den kostnaden när stödet utbetalats.

    Vänligen,
    Anna