Litteraturstöd

Jag gav ut två böcker på Ekström&Garay 2019 och 2020. Den första "how lonely the soul", översättning av irländsk poesi. Den andra en novellsamling "Punkten där vågorna bryter". Båda har fått 4 hos BTJ. Kan jag söka stöd för dem i efterhand? Visste inte att jag kunde, trodde det var förlagets sak.
Lena
Lena Köster

Kommentarer

  • Hej Lena,

    Det är bara förlag som kan söka litteraturstöd och man måste söka det senast sex månader efter utgivningen. Här kommer information om Litteraturstöd.

    Vänligen
    Kulturrådet
  • Hej!

    Jag avser att söka stöd för min bok Narrativ - ordets makt i vardag och praktik, som har tryckts i en förstaupplaga om 100 ex, i februari 2022.

    Ni skriver att ni bara ger stöd för första upplagan. Men för att leverera de ex ni kräver så måste ju distributören (i mott fall H:ström Text & Kultur AB) trycka ytterligare en upplaga. Är det okej?

    Jag undrar också om det är viktigt att jag startar ett eget förlag inför andraupplagan, eller om det gör någon skillnad att jag ger ut boken i eget namn? Jag har möjlighet att starta ett förlag via min enskilda firma.

    Mvh Elin Naessén
    Elin Naessén
  • Hej Elin,

    För det första är det bara förlag som kan söka litteraturstöd. Om du tänker söka som författare så ska du vända dig till Författarfonden.

    För att boken ska kunna behandlas måste första upplagan vara minst 300 ex för att kunna distribueras 286 böcker till vår leverantör som skickar vidare till landets bibliotek vid bifall. Andra upplagan kan inte söka stöd då litteraturstödet gäller enbart första upplagan.

    Vänligen
    Kulturrådet