Litteraturstöd för upplaga på 120 ex

Hej! Jag undrar om man kan söka litteraturstöd utan distributionsstöd? Jobbar med en bok i upplaga på 120 ex och kommer inte upp i tillräckligt antal böcker för distributionsstödet.

Kommentarer

  • Hej Björn,
    Distributionsstöd är en del av litteraturstöd. När man söker litteraturstöd så söker man distributionsstödet automatiskt. Det går tyvärr inte ändra på det. Distributionsstöd innebär ju att vi köper 286 ex av beviljad titel och skickar den utan kostnad till landets huvudbibliotek. Vad gäller antal böcker så kan det inte vara färre än 300 ex när man söker litteraturstöd om det inte är print on demand.

    Med vänlig hälsning
    Alan
  • Hej Alan,

    Hoppas att det går bra om jag hakar på den här tråden med två följdfrågor:
    1) Har ni alltså ändrat minsta antal böcker från 500 till 300 ex eller har det alltid varit 300 ex? Jag har för mig att jag har läst att man måste trycka minst 500 ex för att kunna söka efterhandsstöd.
    2) Du nämner print on demand: Hur ställer ni er till den tekniken? Kan man söka någon typ av stöd om man ger ut en bok med print on demand?

    Tack på förhand!

    Vänligen
  • Hej Helén,
    Tidigare hade vi 500 upplagagräns men det togs bort för några år sedan. Idag ska det vara i princip minst 300 ex av varje titel då det räknas seriöst och i praktiken blir det lättare och tar mindre tid att distribuera böckerna till biblioteken.
    Vi föredrar inte Print on demand då det vanligtvis inte blir samma kvalitet men möjligheten finns. Tekniken kan variera beroende på tryckeri. Har man de senaste och moderna maskinerna blir de lika bra. Man kan givetvis söka litteraturstöd när man ger ut en bok, oavsett om det är vanlig tryck eller om det är print on demand.

    Med vänlig hälsning
    Alan
  • Hej
    Spelar det någon roll var förlagen trycker böckerna? Kan de trycka där det är billigast, t.ex. i utlandet och ändå få statligt stöd för det eller är det ett krav att det trycks i Sverige?
    Hälsningar
  • Hej Jens,
    Förlagen kan trycka böckerna utomlands. Det finns inget hinder för det. Kravet för att söka statligt bidrag är att det är ett svenskt förlag med svensk ISBN.

    Med vänlig hälsning
    Alan