Fonogram / musikutgivning: "Label/etikett" i ansökningsblanketten

Vad innebär label/etikett i ansökning för stöd till musikproduktion, om en inte har gett ut musiken vid ansökningstillfället?

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Tack för ditt inlägg.

    När du ska ansöka om stöd till fonogram (musikutgivning) så behöver du ha en relativt färdig plan för utgivningen. Avvakta med din ansökan tills det finns en plan för vilken label din musik ska ges ut på.

    Förbered din ansökan genom att noggrant läsa igenom informationen i länken här ovan, och titta också gärna igenom blankettexemplet som ligger under rubriken "Blankettexempel" i högermarginalen.
    Du är välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor.

    Vänligen,
  • Så om man planerar att bara ge ut det genom t.ex. Amuse, så är det inte aktuellt att söka?
  • Hej Karin,
    Ansökan ska komma från den sökande organisationen som har det samlade ansvaret för utgivningen som ansökan gäller. Om ni ska använda Amuse som distributör går det bra, men inte om det är de som ska ge ut musiken.

    Vänligen,
    Anna
  • Hej!

    En ytterligare fråga på ämnet eftersom jag känner mig lite förvirrad: Om en ska använda t.ex Amuse som distributör och bara släppa digitalt, vad skriver en då på "label/etikett"?
  • Hej,
    Label är namnet på skivbolaget som ger ut musiken. Om man ger ut musiken själv kan det vara namnet på den verksamhet som organisationsnumret man har angivit i ansökan är knutet till, eller ett namn som man har kommit på själv och vill använda för sin musikutgivning och som kommer att stå på eventuella CD konvolut, LP omslag eller i digitala utgivningen.

    Vänligen
    Alan