Kulturskolebidraget

Har ni mer information om kulturskolebidraget?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Vi får just nu många frågor om kulturskolebidraget, med anledning av den budget som röstades igenom i riksdagen 12 december.

    Bidraget har delats ut sedan 2016 och har gått till utveckling utifrån kommunernas egna behov. Kommunerna har kunnat söka bidraget för att sänka sina elevavgifter, göra den kommunala musik- och kulturskoleverksamheten mer jämlik och förbättra möjligheterna för barn och ungdomar att delta i verksamheten. Majoriteten av bidraget har gått till kvalitetshöjande insatser, få kommuner har sökt bidrag för att sänka elevavgifterna. Endast 1 procent av bidraget har gått till att enbart sänka avgifter.

    Att prova nya metoder, arbeta med riktade insatser eller att nå nya målgrupper är exempel på vad bidraget har använts till. Många nya barn och unga har hittat till kulturskolan tack vare bidraget. Kulturrådets Kulturskolecentrum arbetar vidare med sitt stödjande uppdrag genom forskning, samverkan, statistik och kompetensförsörjning.

    Kulturrådet följer frågan som behandlas just nu i kulturutskottet och beslutas sedan av riksdagen tisdag 18 december. Vi på Kulturrådet följer diskussionerna och avvaktar utskottets betänkande och vårt regleringsbrev från regeringen som kommer i slutet av december, då kommer vi att publicera mer information på vår webb,

    För mer information om bidraget, klicka på länken http://www.kulturradet.se/Documents/Kulturskolecentrum/Kortfakta%20om%20kulturskolebidraget%202016-2018.pdf
    Kulturrådet
  • Hej!
    På vår hemsidan finns mer information om vad som händer med kulturskolebidraget under 2019. Där finns också svar på vanliga frågor.

    Du hittar informationen här.

    Vänligen,
    Anna