Krav på e-fakturor

Vi har fått besked från en kulturaktör att de inte kan skicka e-faktura.
Alla offentliga inrättningar måste ju numera ha alla fakturor via e-fakturor. Därför får vi inte ta emot en vanlig faktura.
Vår kommun har en möjlighet att via hemsidan anmäla sig för att kunna skicka en e-faktura till oss men det vill inte kulturaktören göra. Det innebär att våra elever inte kommer att kunna besöka den här kulturaktören för att ta del av deras föreställningar.
Kan ni på Kulturrådet på något sätt påverka detta?

Lena

Kulturrådet

Kommentarer

  • Tack för att du informerar om det bryderi ni har hamnat i när det gäller det nya lagkravet på e-faktura för offentliga organisationer. Vi har inte tagit del av den här problematiken från andra kommuner ännu och det kan ju bero på att det ganska nyligen infördes.

    Kulturrådet kan inte direkt gå in och påverka hur kulturaktörer eller andra organisationer hanterar sina rutiner när det gäller fakturering. Men vi tackar för att du uppmärksammade oss på det problem ni ställts inför. Förhoppningsvis kommer det att lösa sig för er eftersom att det inte går att frångå det här lagkravet varken för er eller för aktören.

    Självklart ligger det i vårt intresse att det inte ska finnas den här typen av svårigheter som gör att barn och elever inte kan ta del av professionella föreställningar. Vi bevakar frågan i förhoppning att det inte blir ett växande problem för flera.

    Mvh
    Kulturrådet