Varför ska man redogöra för kommunens egen satsning i Skapande skola-ansökan?

Varför vill ni veta hur mycket kommunerna själva satsar - hur kommer det att påverka bidraget kommunerna får?

Kulturrådet

Kommentarer

  • Vi ställer frågan för att vi vill få en överblick på förhållandet mellan Skapande skola medel och huvudmännens övriga satsning på kultur i skolan. Då huvudmännen ska ha en handlingsplan för sitt eget arbete med konst och kultur bör det även finnas en koppling till budget.

    Vi gör en sammanvägd bedömning av alla ansökningar, läs mer om våra prioriteringar här i avsnitt 5.

    Konkurrensen om bidraget är hög och tidigare beviljat bidrag garanterar inte fortsatta medel.
    Kulturrådet
  • Måste bidraget gå till just enheten Utbildning eller kan det gå till exempelvis Kultur och fritid som är den drivande aktören i vår kommun?

    Kulturrådet
  • Det kan kommunen bestämma själv, så länge som enheten har rätt att företräda huvudman/firmatecknare. Däremot ska Skapande skola medel inte användas till verksamhetsbidrag för exempelvis kulturskola, fritidsverksamhet eller utlandsskolor.
    Kulturrådet