Kapacitetsstärkande insatser i kulturskolan - Kan medlen användas för kostnadsfritt deltagande?

Hej,

Kan medlen användas för att erbjuda en viss målgrupp kostnadsfritt deltagande i ordinarie verksamhet? Vi ser att vi har ganska höga trösklar och når inte alla målgrupper med vår verksamhet då terminsavgiften är på 600-800 kronor.
Jonas

Kommentarer

  • Hej,
    Syftet med bidraget är att kapacitetsstärka och förbereda inför införandet av fritidskortet, det är Kulturrådets bedömning att medelsförbrukning på så vis som ni beskriver inte uppfyller detta syfte. Medlen kan användas för att öka kännedomen om och deltagandet i den kommunala kulturskolan, för att främja utbildning av kulturskolepersonal, att stödja kommunernas arbete för att möta barn och unga med särskilda behov eller på annat sätt förbereda kulturskolorna inför införandet av fritidskortet.

    Vi bedömer alltså att använda medlen för att täcka vissa personers terminsavgifter inte uppfyller detta syfte, men att det är ett utrymme där fritidskortet kan göra nytta, efter lansering 2025.
    Seyde