Inställda löner i likviditetsprognosen?

Vi har fått inställda föreställningar. Vi har inte möjlighet till permitteringsstöd, utan våra timanställda skådespelare har helt enkelt fått sin jobb och lön inställda med omedelbar verkan, eftersom vi inte har råd utan intäkterna. Ska vi i likviditetsplanen ändå sätta upp kostnaden för lönerna etc? Med stöd skulle vi ju kunna betala lönerna. Men inte utan.

Kommentarer

  • Hej Tobias!

    Likviditetsprognosen ska visa hur företaget/verksamheten mår och hur de förlorade intäkterna/ökade merkostnaderna påverkar verksamheten. Utifrån det bör kostnaden för lönerna tas upp i likviditetsprognosen.

    Tänk på att likviditetsprognosen är just en prognos, om ni förväntar er bidrag som förändrar likviditeten så ska det med i prognosen. Om bidraget inte är säkert så ska den inte med i prognosen. Kulturrådets bidrag ska inte tas med i likviditetsprognosen.

  • När jag gör vår Likviditetsprognos

    1,inkl löneutbetalningar (som vi stoppat i mars)
    2,utan de intäkter för mars / april / maj som förlorats
    3, samt utan intäkter för det som ställts in under sommaren

    Så blir ju vår kurva väldigt brant nedåt från mars till bokslutet i sept.

    4, Att vi påverkats av Corona Restriktioner blir tydligt
    5, Men att vi tagit ansvar och stoppat löner för att behålla likviditet syns ej.

    6, De intäkter vi redan förlorat i juni, juli, aug - Ska de vara med är inte?
    7, De fiktiva lönekostnader som jag lagt in i prognosen - ska de markeras på ngt sätt?

  • Hej,
    Generellt kan ni bara utgå från läget i dag. Prognosen är ytterst en indikation på hur bärkraftig en organisation är och det blir en variabel i vår sammanvägda bedömning. Likviditetsprognosen ska visa hur företaget/verksamheten mår och hur de förlorade intäkterna/ökade merkostnaderna påverkar verksamheten.
    Oavsett hur långt ni vill göra prognosen, så är de ju prognoser utifrån det läge ni har idag. Ni kan förklara det i Övriga upplysningar hur ni har tänkt.
    Du kan utgå från din senaste årsredovisning och använda det som underlag för likviditetsrapporten. Det som avser själva inställda evenemang har då framgått av tabellen på sidan 8 och dina specifikationer på sidan 9.
    Använd mallen på verksamt.se https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/likviditetsbudget

    Vänligen,
    Anna