Fonogram / Musikutgivning: "Inspelningarnas masterägare" i ansökningsblanketten

Vad avses med "inspelningarnas masterägare", vid ansökan om fonogramstöd?

Kommentarer

  • Hej Karin,

    Tack för din fråga.
    Masterägaren är den som äger den färdiga, mastrade inspelningen som man avser att ge ut.

    Vänliga Hälsningar
  • Hej,
    Är masterägaren per definition samma aktör som står angiven som ℗ på skivan? Eller är det skiljda saker?

  • Hej!

    Ja, masterägaren är den som äger själva inspelningen och därmed upphovsrätten till den. Symbolen ℗ anger vem som äger upphovsrätten till en inspelning.

    Hälsningar
    Kulturrådet