Hur beräknas medverkansersättning i MU-avtalet?

Hur ska vi räkna ut vad vi ska betala i medverkansersättning?

Kommentarer

  • Enligt MU-avtalet ska avtal tecknas om vilka ersättningar som ingår för en upphovspersons medverkan i utställningssammanhang. Det finns inte några fastställda tariffer för medverkansersättning. Upphovsperson och arrangör måste här komma överens om vad som är en skälig ersättning. En möjlighet är att tillämpa de avtalstecknande konstnärs-/branschorganisationernas riktlinjer för timarvoden för konstnärer, formgivare, fotografer och tecknare (se 3 § i MU-avtalet). Använd gärna den avtalsmall som tagits fram av avtalstecknande organisationer.
    Anna