Vilka kan söka?

Vilka kommer att kunna söka de två bidragen?

Kulturrådet

Kommentarer

  • Stödet för intäktsbortfall och merkostnader vid kulturevenemang som har ställts in eller skjutits upp kommer att ha liknande riktlinjer som vårens stöd men med fler ställningstagande utifrån vad vi lärde oss av vårens fördelning.

    Det nyinrättade bidraget utifrån behov i kulturlivet, kommer att omfatta fler slags organisationer och yrkesgrupper. Stödet ska lindra den akuta ekonomiska krisen, stimulera till återhämtning och säkra en bredd av uttryck i hela landet. För att nämna några exempel inkluderas nu även leverantörer av scenteknik, som har sina huvudsakliga intäkter från kulturevenemang och aktörer som drabbats av inställd internationell verksamhet. Stöd kommer även ges till smittsäkra evenemang. Övriga riktlinjer och vägledning sammanställs inför att ansökan öppnar den 22 oktober.
    Kulturrådet
  • hej! Kan jag som frilansande skrivande skådespelare söka detta krisstipendie, pga inställda förarbeten (författande, komposition, produktionsapparat mm)?
    För att inget har kunnat gå att planera? Jag har inväntat "läge", men nu ser det ut att inte infinna sig på lång tid, om ens.
  • Hej,
    Om du har en juridisk person som kan söka bidraget och kan dokumentera hur året sett ut/ser ut i förhållande till ursprunglig plan så kan du söka projektbidrag eller verksamhetsbidrag. Det stöd som finns ute nu gäller krisstöd till särskilda behov inom kulturlivet.

    mvh
    Christoph