Fri scenkonst projektbidrag - kan vi söka?

Hallå!

Jag heter Staffan Kolhammar, och jag utgör tillsammans med tre andra professionella mimskådespelare en arbetsgrupp som för Mimplattformens räkning utför ett förarbete kring möjligheterna att sätta upp en mimföreställning i Sverige, som tidigare satts upp i Nederländerna av Jakop Ahlbom Company.

Jag har läst igenom kriterierna för vem som kan söka bidraget för Fri scenkonst men känner ändå att jag har några frågor:
* Vi har inte någon egen officiell organisation, går det då att söka genom någon av våra individuella enskild näringsidkande företag, med F-skattsedel?
* Vi har nyligen avslutade studier bakom oss, men har även jobbat både innan och under studierna. Räknas vi som yrkesverksamma professionella kulturarbetare då?

Vi börjar där. Det här är min första omgång av bidragssökande så har mycket att lära mig märker jag. Tack på förhand!!
Staffan
Staffan Kolhammar

Kommentarer

  • Hej Staffan!

    Ja, det går bra att söka stödet via en samordnande aktör som är F-skattad. Notera att man även i detta fall måste ha ett plus- eller bankgiro för att ta emot en utbetalning. Girot i sin tur måste vara kopplat till organisationens organisationsnummer.

    Om ni är utbildade inom fältet samt har arbetslivserfarenhet från detsamma räknas ni som yrkesverksamma och/eller professionella aktörer.

    Längst ned på sidan för stödet finns kontaktuppgifter till ansvarig handläggare. Om du har mer detaljerade frågor kring just din ansökan och hur du bäst formulerar dig kan du vända dig direkt till dem.

    Lycka till!
    Johan