Fråga om kulturskoleredovisningen - förändringar elevantal / unika elever

Hej! En fråga om redovisningen av kulturskolebidraget, ang antalet elever:

Under rubriken: FÖRÄNDRINGAR I ELEVANTALET EFTER BIDRAGET efterfrågas:

1) Barn och ungdomar som deltagit i er frivilliga verksamhet läsåret 18/19
2) Unika elever läsåret 18/19

Jag upplever att man frågar efter samma sak två gånger här.

Avser 1an) de elever som deltagit i verksamhet som omfattas av bidragen och 2an) totalsumma unika elever kulturskolan på ”hela” kulturskolan?

Kommentarer

  • Hej!

    Ja det är en fråga som vi får en del funderingar kring. Vi tar det till oss!

    Jo:

    Under 1 anger ni antalet barn i er verksamhet. Eleven X kanske både dansar street och spelar fiol och räknas då troligtvis två gånger utifrån vilka kurser X deltar i.

    Under 2 räknar ni alla barn endast en gång oavsett hur många kurser de deltar i så eleven X räknas här endast en gång.

    I båda siffrorna vill vi se er totala verksamhet inom den frivilliga delen alltså inte barn ni möter i ex uppdragsverksamhet i skolan.

    Vi hoppas detta är klargörande!

    Vänligen,