Förändringar pga Corona, läsåret 21/22

Hur kan vi under läsåret 21/22 göra med förändringar pga Corona?

Kommentarer

  • Under pågående läsår 20/21 får vi många frågor kring hur man kan hantera uppskjutna, inställda och förändrade Skapande skola-projekt.
    1. Går det att ställa om?
    Omforma projekten, går de exempelvis att göra digitala eller kan de genomföras utomhus?
    Ha dialog med redan tilltalade kulturaktörer för nya idéer och lösningar.
    Om det går att ställa om redan planerade projekt – genomför.
    1. Projektändring
    Om projekten behöver förändras avsevärt från er ansökan för att kunna genomföras så behöver ni skicka in en förfrågan om projektändring innan projekten genomförs.
    Maila oss på vilket sätt projekten förändras, en reviderad plan och budget kopplat till förändringen samt diarienummer (KUR 2020/xxx) för dialog.
    Redovisa genomförda projekt och kostnader senast den 30 september -21.
    1. Om det inte går att ställa om
    Det finns tre alternativ beroende på era olika förutsättningar och utmaningar.
    • Betala ut arvode till kulturaktörer som ni har avtal med vid inställda projekt
    • Betala tillbaka de medel ni inte kunnat göra av med till Kulturrådet som outnyttjade medel och notera detta som Coronarelaterat i redovisningen ni gör senast den 30 september
    • Hör med oss på Kulturrådet om projektförlängning
    1. Om ni behöver göra en projektförlängning, ansök om detta senast den 11 juni.
    Maila oss om en förfrågan om projektförlängning och ange diarienummer (KUR 2020/xxx).
    Projekten kan då genomföras under hela höstterminen.
    Alla kostnader ska dock finnas med och alla projekt ska redovisas i redovisningen ni gör under september, sista dag att redovisa för läsåret 21/21 är 30 september -21.
    Medel för projekt läsåret 20/21 kan inte föras över till 2022.

    Inför läsåret 21/22
    Inför läsåret 21/22 ser vi gärna att ni planerar in och tar höjd för att pandemin eventuellt fortfarande kan ställa till det för oss.
    Det går att söka nya medel för läsåret 21/22 även om ni gör en projektförlängning av bidraget för pågående läsår 20/21.
    Anpassa planerade projekt och budget i pågående ansökan för läsåret 21/22 så det hela blir genomförbart om ni märker att ni behöver flytta fram många projekt från läsåret 20/21. Outnyttjade medel på grund av Corona i redovisningen av bidraget 20/21 påverkar inte bedömningen i pågående ansökning inför läsåret 21/22.

    Vänligen
    Kulturrådet
    Alan