Betalning till komponisten

Hej! Jag är musiker, har enskild firma, och vill gärna söka Samverkan med komponister-stödet. Jag undrar hur jag ska göra med betalningen till komponisten om ansökan blir beviljad? Skickar hon en faktura på hela summan (hon är svensk, har också enskild firma) och jag överför beloppet till henne och därefter inte betalar avgift eller skatt till någon? Naturligtvis visar jag hennes faktura då jag redovisar projektet. Om hon får hela summan är det rimligt att jag inte ska behöva göra något mer med det!
Tack, Vänlig hälsning, Rob.

Kommentarer

  • Hej Rob,

    Det beror på vilket avtal ni har. Om ni har kommit överens om att betala hela summan så betalar du det enligt överenskommelsen. Om det blir bifall så är det du som ansvarig för redovisningen. Ni kan ju givetvis komma överens om hur ni gör det.

    Vänligen
    Alan
  • Hej Alan!
    Naturligtvis står jag som söker samverkan med komponist-bidraget för redovisning om det blir bifall och vi är klara med projektet.
    Min fråga är: om vi får bidraget, vilket går nog till min enskild firma, och jag överför det till komponistens enskild firmakonto (och han fakturerar), betalar jag då avgift eller skatt?
    mvh, Rob.
  • Hej igen Rob,

    Det är ju inkomst till din firma och du måste givetvis redovisa även för Skatteverket. Hur ni gör det praktiska er emellan bör du fråga till en revisor för att ta reda på det.

    Vänligen
    Alan