ekonomisk stöd

Hej! Var kan jag som egen företagare, kulturaktör och utövare av konst söka ekonomisk stöd i den nuvarande situationen kring Covid 19?
Jag driver konstverkstaden Backa KonstKvarn med inriktning på keramik och skulptering i glesbygden nära Grillby. Det är en verkstad som är öppen för alla, både vuxna och barn. Min verksamhet är hälsofrämjande, då det kommer många till mig som behöver en lugn och kravlös miljö med skapande aktivitet som bryter vardagens prestationer och stress. Verksamheten är både rehabiliterande och förebyggande. Situationen kring Covid 19 har medförd ett stor inkomstbortfall, då en stor del av mina deltagare på något sätt tillhör riskgruppen p.g.a. sin ålder, underliggande sjukdom eller att de är helt enkelt rädda att deltar i ett gruppsammanhang. Jag har försökt att minimera deltagarantal så att social distansering kan tillämpas, men nu visade det sig att en av mina deltagare blev slumpvis på sin arbetsplats testat positiv för Covid 19. Hen har inga symtom alls.
Nu behöver jag stänger helt, detta påverkar min ekonomiska situation ännu mer.

Kommentarer

  • Hej Tina,

    Regeringen hade avsett 500 miljoner kronor till drabbade arrangörer inom kulturbranschen. Dessa pengar gick till på Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Författarfonden och Filminstitutet. Kulturrådets ansökningsperiod för 370 miljoner är nu stängt sen i går natt (13 maj) kl. 24.00. Vi har fått över två tusen ansökningar som nu ska behandlas fram till midsommar. Konstnärsnämnden som är för enskilda konstnärer har sista dagen idag.

    Vänligen
    Alan