Definition av kulturaktör

Vad är det som avgör om en person är en skådespelare? Måste personen i fråga ha adekvat utbildning från scenskolan eller kan personen i fråga vara självlärd och ha ströjobbat under årens lopp som skådespelare men innehar idag ett vanligt jobb? Jag vet sedan tidigare att jag inte får använda mig av dramapedagog utan auktorisation men vad gäller för skådespelare/personer med scenvana?

Kommentarer

  • För alla kulturaktörer gäller att de uppfyller bidragets krav på professionalitet. Det innebär att de ska vara yrkesverksamma och ska ha en konstnärlig utbildning inom sitt konstområde, exempelvis från konst- och musikhögskolor, eller har huvudsakligen varit yrkesverksamma inom sitt konstområde.

    Samtliga kulturaktörer ska dessutom ha dokumenterad vana av att arbeta med barn och unga för att kunna ingå i ett Skapande skola projekt. Läs mer om bidragets krav på professionalitet på vår hemsida.
    Anna