Litteraturstöd - "professionell bokutgivare"

Det talas om att professionell bokutgivare kan ansöka om litteraturstöd. Hur definieras professionell bokutgivare? Kan författare utan eget förlag ansöka om stöd till tryck- och utgivningskostnader?

Kommentarer

  • Hej Margareta,

    Tyvärr så kan författare utan eget förlag inte ansöka om litteraturstöd. Det är bara förlag och organisationer som har yrke att publicera böcker som kan söka stödet.

    Med professionell bokutgivare menar vi att förlagets böcker ska finnas tillgängliga för allmänheten via till exempel bibliotek, bokhandlare och andra etablerade distributionskanaler. Man ska ansvara för att böckerna är redaktionellt och textkritiskt granskade och det ska finnas avtal som reglerar ersättningen till upphovspersoner.

    Vänligen
    Alan
  • Hej!
    Är det någon mening att söka bidrag för en skönlitterär bok som vi i första skedet bara tryckt upp i 400 ex och som vi trycker fler av alltefter det kommer in beställningar.
    /Christer
  • Hej Christer,

    Det är upp till dig att söka eller inte. Det är ett litet upplaga om ni redan har fått in många beställningar. Litteraturstödet kan beviljas bara för första upplagan. Ni kan dock göra en tilltryck om den får stöd. Du får räkna med 300 ex av boken som ska läggas vid sidan i fall att den får litteraturstöd.

    Vänliga hälsningar
    Alan
  • jag har publicerat 4 böcker januari 2021 och vill söka bideag av Kulturrådet. En av dem böckerna är översättning av svenk roman som heter GLÄDJEN SORGEN KÄRLEKEN. Jag tänker skicka böckerna till Kulturrådet' är det rätt att göra så?
    Hur kan jag söka för det?
    Samtidigt befinner mig i den ekonomisk svårigheter som är pensionerat men ämnar att fortsätta mitt författarskap och verksamhet?
    Jag behöver hjälp för att anmäla mig och mina böcker.
    Vänliga hälsningar
  • Hej Ihsan,

    Alla ansökningar skickas in digitalt, det vill säga du måste logga in, ladda ner och skicka in en blanketten för varje titel. Jag kan se att du har ett konto hos oss på Kulturrådet. Du ska logga in här  med ditt användarnamn och lösenord och sedan ladda ner en"Ny blankett". Efter att du har fyllt uppgifterna så ska du skicka in ansökan (en ansökan för varje titel) digitalt.

    Vänligen
    Alan