Bokgåvor till förskolan

Kulturrådet har ett nytt uppdrag kring läsfrämjande insatser i förskolan. Utöver en extra satsning på högläsning ska alla förskolor i Sverige få gratis böcker! Vi får många frågor om detta och listar ett par nedan.

Fråga: Är det en viss summa per förskoleenhet? Jag vet att summan rekvisition/betalas ut till kommunen, men är summan bestämd per förskoleenhet?

Svar: Kommunen får en klumpsumma som ska gå till att betalningen för samtliga förskolors bokinköp. Summan är baserad på antal förskoleenheter i kommunen (privata såväl som fristående) enligt Skolverkets senaste uppgifter från 2017.
Alla förskolor ska få handla för samma belopp oavsett storleken på förskolan.

Vad händer om någon förskola övertrasserar?
Svar: Förskolorna kommer beställa böckerna via en webblösning och att de får beställa upp till ett i förhand bestämt belopp som inte ska gå att övertrasseras

Fråga: Kan förskolan beställa vilka böcker som helst eller får de välja ur någon slags katalog?
Svar: Förskolorna kommer att få välja ur ett urval om ca 100 nyutgivna titlar i olika genrer. Information om vilka böcker som finns i urvalet kommer
under de närmaste veckorna. Beställningen kommer göras via en webshop som kommer finnas på plats i början av 2019.

Fråga: Omfattas fristående förskolor?
Svar: Vi betalar ut pengar till kommunerna baserat på antal förskoleenheter/kommun. Det gäller alltså både kommunala och fristående förskolor, dock ej öppna förskolor.

Mer information hittar du på vår webbplats.
Kulturrådet

Kommentarer

  • Har du fler frågor så återkom gärna!

    /Eva
    Kulturrådet
  • Gäller satsningen även dagbarnvårdare och familjedaghem?
  • Hej Karin

    Det gäller inte.
    Kulturrådet
  • Hej
    Detta blir ett fint tillskott för barnen men hur har ni tänkt när det är bestämt att alla förskolor ska få samma belopp? Det betyder att barnen inte får likvärdig tillgång till litteraturen på en stor förskola på 8 grupper jämfört med en lten på en eller två grupper.
  • Hej

    Håller med föregående inlägg
    Vore det inte bättre att kommunen fördelar summan per barn på förskola
    Som beslutet är nu får den lilla förskolan tre gånger så mycket böcker som den stora.....
    ...var det inte läsfrämjande för alla ?

  • Hej
    Det kommer eventuellt att vara möjligt för kommunerna att omfördela bidragen efter förskolornas aktuella behov och storlek. Vi kommer att gå ut närmare med information om detta när beställningslösningen är klar.
    Kulturrådet
  • Kulturrådet
  • Är det rakt av varje förskola. Förskolor med många avdelningar, får de 5000 var?
    Kulturrådet
  • Beloppet är baserat på antal förskolor per kommun, men möjlighet till omfördelning inom kommunen är möjlig.
    Kulturrådet
  • Det förutbestämda beloppet är det baserat på antalet förskoleenheter och inte på antalet barn? Det belopp som kommunen får rekvirera inkluderar det de fristående förskolorna? Inkluderar det pedagogisk omsorg?
    Kulturrådet
  • Satsningen inkluderar kommunala och fristående förskolor och är baserat på antal förskoleenheter i kommunen.
    Kulturrådet
  • Har alla förskolor fått eget utskick om denna satsning så att alla förskolor är informerade eller har någon i kommunen ansvar att förskolorna informeras?
    Kulturrådet
  • Nej det har de inte. Vi har informerat kommunerna. Men vi kommer att informera förskolorna via olika kanaler och be kommunerna att sprida informationen. Det här webbinariet är en av flera
    Kulturrådet
  • Vart går jag in och ansöker om böckerna ?
    Mvn Annica
  • Hej,
    LäroMedia kommer att skicka mail med inloggningsuppgifter till varje förskola, då kan man logga in och börja beställa böckerna. Här kan du kolla Webbsidan för bokgåvor.

    Vänligen
    Alan