Urvalet av bokgåvor till förskolan

Hej!
Vi kommer att ha en större bokpresentation i Kristianstad för förskolepersonal den 6 december. Vi börjar planera för denna i början av nästa vecka. Är det möjligt att få tillgång till ert urval redan nu så att vi kan göra ett urval utifrån dessa titlar till vår presentation?

Kommentarer

  • Hej!
    Det är detta urval jag menar:
    "Kulturrådets uppdrag innebär att vi ska:
    erbjuda ett brett urval av titlar som tagits fram av sakkunniga. Urvalet görs utifrån verkens kvalitet och tar hänsyn till barns olika förutsättningar.  Det är böcker inom olika genrer och olika språk, inklusive minoritetsspråken."

  • Kulturrådet
  • Hejsan!
    Jag har idag gått igenom hela listan med svenska titlar och blir lite besviken.... Av 85 böcker är bara 12 till åldersgruppen 0-3 år, däremot finns det 24 titlar till 6-9 åringar. Denna åldersgruppen har vi inte ens på förskolorna. Jag skulle vilja se betydligt fler böcker till de yngsta barnen. På förskolorna har vi väldigt många 1-2 åringar och vi vet ju alla hur viktigt det är att börja läsa redan när barnen är riktigt små. Finns det möjlighet att komplettera listan med fler böcker till våra yngsta läsare?
  • Hej Ann-Mari

    Eventuella kompletteringar av listan kommer att ske i slutet av november. Tack för din feedback.

    Kulturrådet
  • Vill verkligen understryka Ann-Maris kommentar ovan. Böcker till barn åldern 0-3 år MÅSTE bli fler i urvalet. Kapitelböcker är alldeles för många. Och de kan förskolor i allmänhet hellre låna från biblioteken än äga själva. Fler av titlarna skulle jag inte ens rekommendera att de läser i förskolan. Så hoppas, hoppas på fler titlar för de yngsta.
  • Hejsan!
    Har listan kompletterats än? Det börjar ju närma sig beställning!
    Det är ett allmänt önskemål att det måste finnas med mer titlar för våra yngsta läsare!! Även textlösa böcker som kan läsas av ALLA oavsett hemspråk!
    Ann-Mari
  • Hej Ann-Mari,
    Listan finns här. Vi informerar referensgruppen om ert önskemål.
    Alan
  • Hejsan
    Kommer det någon mer beskrivning kring böckerna tex vilken ålder den riktar sig till eller vad den handlar om?
    Det känns svårt att bara ha en massa titlar att välja utifrån och inte veta något mer om böckerna när förskolorna ska välja på ett klokt sätt.
  • Hej,
    Det är LäroMedia som har valt böckerna genom en referensgrupp. Mer information kan du se på www.laromedia.se.

    Vänligen
    Alan
  • Jag laddade ner en app som heter "barn- och ungdomsbokskatalogen". Där finns en enklare beskrivning av många av titlarna och även rekommenderad ålder. Den finns ju även som katalog som du kan få på biblioteket. Övriga titlar har jag kollat upp via ex Adlibris eller Bokus hemsidor.