Beviljat annat statligt stöd - permitteringsstöd?

Hej!

Räknas permitteringsstödet som annat statligt stöd för inställda föreställningar?

Undrar även hur ni ser på inställda uthyrningar? Vi hyr ut Playhouse till andra teatergrupper, och även dessa arrangemang har ställts in. Där är ju inte förlusten direkta biljettintäkter utan direkta hyresintäkter.

Hälsningar,

Björn
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,
    Permitteringsstöd är statligt stöd och ska tas med.

    Om hyran är direkt kopplat till inställda evenemang så är det en intäkt. Däremot ska kostnader som försummats och betalats eller blivit lägre dras av på intäktsbortfallet.

    Vänligen,
    Anna
  • Hej!

    Tack för svar!

    Så om vi har hyrt ut teatern till en annan grupp och deras föreställningar ställs in och de inte betalar sin hyra så kan vi räkna det som intäktsbortfall?
  • Hej Björn,

    Utebliven hyra med anledning av Covid-19 som inte ersätts av annan statligt myndighet är intäktsbortfall.

    Vänligen
    Alan
  • Hej igen Björn,
    I regel är intäktsbortfallet direkt kopplat till det som inställts i form av biljetter eller annat konstnärligt som kunde ha sålts. Er egen hyra för lokal är en del av ordinarie kostnad. Ni kan alltid ta upp det ni anser vara intäkt för er och Kulturrådet återkommer i så fall med frågor kring ansökan.

    Vänligen,
    Anna