Besöka kulturarv inom Skapande skola?

Kan Falu Gruva användas som en Skapande skola-aktivitet? Det är ett kulturarv och har en rik skatt att förvalta.

Kommentarer

  • Ja, om det handlar om ett fördjupat samarbete kopplat till Skapande skolas konstområden. Om museipedagogerna inte har kompetensen för konstområdena och kan erbjuda skapande aktiviteter kopplade till dessa så ska samarbetet utökas med professionella kulturaktörer enligt bidragets krav.
    • Exempelvis ska en visning om stenåldern kombineras med en workshop/skapande aktivitet där eleverna under ledning av konst/kulturaktör jobbar konstnärligt med temat genom bildkonst, hantverk, drama, film, dans, poesi etc.
    Enbart guidad visning ska finansieras av skolorna själva eftersom det ingår i skolans uppdrag och är direkt kopplad till läroplanen och ämnet. Skapande skola-bidraget ska ses som ett komplement till skolans uppdrag inom konst och kultur.
    Anna