Besked om ansökan

Hej! När förväntas ni lämna besked om ansökan om särskilda behov i kulturlivet?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Claes

    OBS: UPPDATERAD TIDSPLAN 14/4

    Pga att regeringen nyligen gett Kulturrådet avsevärt mycket mer pengar att fördela i denna pågående bidragsomgång har tidsplanen för beslut av Krisstöd till särskilda behov förskjutits ett par veckor. Vi avvaktar just nu detaljer på vilka summor vi har att fördela och återkommer så snart vi vet med besked.

    Sannolikt kan nu beslut fattas i mitten av maj och stödet betalas ut kort därefter. Vi gör allt vi kan för att påskynda processen.

    Tack för ert tålamod!
    Kulturrådet
    (Uppdaterad )
  • Hej!
    Gäller denna tidplan fortfarande? Vad jag minns från ett webbinarie skulle beslut fattas i början av april. Ser också att det nu står på er hemsida att beslut fattas först i maj. Bör vi räkna med att få vänta på beslutet till maj?
    Tack på förhand!
    Allt gott,
    Sarah
  • Hej Sarah,

    Förutsättningarna för att ta beslut enligt vår ursprungliga tidsplan har hunnit ändras, och vi kommer ej längre ha möjlighet att ta beslut om Krisstöd för Särskilda behov i april.

    Anledningen till förseningen är delvis pga att regeringen har beslutat att tilldela oss avsevärt mycket mer pengar att dela ut i denna sökomgång och vi avvaktar nu besked hur mycket det rör sig om, vilket såklart påverkar utfallet.

    I dagsläget hoppas vi kunna ta beslut om stödet under andra halva av maj.

    Besluten för krisstöd till inställda evenemang kommer däremot förhoppningsvis kunna fattas tidigare.

    Vi har största förståelse för att ni är många som väntar och jag kan försäkra er om att vi gör allt vi kan för att krisstöden ska kunna betalas ut så snart som möjligt

    Tack för ert tålamod!

    Mvh Johan
    Kulturrådet
  • Bra och klokt att ni inväntar de nya pengarna och får med dessa i fördelningen men det vore bra om ni även skrev detta lite tydligare som nyhet på er startsida. Jag mailade er för ett tag sedan och frågade om just detta men fick inget svar på det då. Att jag nu hittade detta var en ren tillfällighet men en mycket viktig information.
  • Hej!
    Jag undrar om denna ändring av tidsplan kommer att påverka bedömningen av ansökningar? Många har sökt för tex digitala lösningar som skulle genomförts redan under april eller maj men betyder detta att de projekt inte kommer att ges stöd?
  • Står tidsplanen fast? Eller hur ser den ut? Både för inställda evenemang samt särskilda behov, vad är där för tids-ram? Tack på förhand!

  • Jag håller med Magnus ovan! Från början sa ni 20-22 April. Idag är det den 21 April och jag har kollat mina mejl, er hemsida och facebooksida säkert 50 ggr sedan igår.

    Såklart klokt att vänta in de nya medlen men vi är i kris och behöver besked! Att ni flyttat fram datum för besked är absolut ingen liten sak för oss. Detta är något som alla sökanden bör få veta. Meddela gärna på alla era kanaler, hemsida, facebooksida och kanske till och med ett mejl till alla som sökt.
  • Hej! Har regeringen gett er besked om hur mycket mer pengar ni kommer få tilldela för ”Ansökan om bidrag till särskilda behov i kulturlivet med anledning av spridningen av sjukdomen covid-19”?  Finns det ett datum för när beskedet kommer?

    Med vänlig hälsning,

  • Hej.

    @maria; Nej, förseningen kommer ej att påverka bedömningen.

    Då vi fått långt mer medel att fördela så drar det lite ut på tiden och vi beklagar detta men just nu jobbar vi på att vi under andra delen av maj både kan fatta beslut och påbörja utbetalningar gällande stödet för särskilda behov. Besluten för krisstöd till inställda evenemang kommer däremot förhoppningsvis kunna fattas tidigare.

    mvh
    Christoph