Besked om Skapande skolabidrag till förskolan 2021/22

I regeringens budgetproposition inför 2021 står angående Skapande skola att bidraget ska omfatta förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer. Målgruppen förskola nämns inte längre. Vad innebär detta?

Kommentarer

  • Under förutsättning att regeringens budgetförslag beslutas i sin
    helhet i december 2020, kommer målgruppen för Skapande skolabidraget bli elever från och med förskoleklass och upp till och med årskurs 9.Troligtvis öppnar därför ansökningsomgången i januari 2021 för Skapande skola för 21/22 utan målgruppen förskolebarn.
  • Är det både förskola och förskoleklass som omfattas av den nya förordningsändringen?

  • Utifrån att regeringens förslag beslutas i riksdagen i december 2020 kommer förskolan att utgå som målgrupp. Förskoleklass kommer fortsatt vara del av Skapande skola-bidraget för läsåret 21/22.
  • Varför vill regeringen utesluta förskolan i kommande bidragsomgång? Jag upplever att förskolorna törstar efter professionell kultur och responsen på Skapande förskola har varit enormt positiv. Just att ex en konstnär kommer till dem och gör workshop med barnen och pedagogerna lär nya tekniker och metoder att ta vidare. Har varit oerhört uppskattat. Synd om det försvinner.

  • Forskning visar att kulturutövandet bland barn och unga tenderar att minska ju äldre man blir. Det egna skapandet bland förskolebarn är förhållandevis högt. Regeringen har därför valt att prioritera grundskolan för Skapande skola-bidraget. För att fullt ut kunna inkludera båda målgrupperna i bidraget skulle medlen behöva höjas rejält för att inte urvattnas.
  • Kan jag få länken till vad regeringen beslutade angående medlen till förskolan eller upphörande av medel till förskolan. Eller en kort förklaring från Kulturrådet vad som beslutades.
  • Att förskolan inte längre kommer finnas kvar som målgrupp kom som ett förslag från regeringen i budgetpropositionen och riksdagen fattade beslut om detta i mitten av december 2020. I budgetpropositionen beskrivs förslaget att begränsa bidraget till att omfatta grundskolan, från förskoleklass till årskurs nio. Du hittar detta på s.34 i Prop. 2020/21:1 Utgiftsområde 17, https://www.regeringen.se/4a67f4/contentassets/bc0f4b1a4ce844f2aa59949d09c93f29/utgiftsomrade-17-kultur-medier-trossamfund-och-fritid.pdf

    I Förordningen som styr bidraget Skapande skola (2007:1436) har nu förskolan tagits bort som målgrupp. Du hittar förordningen här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20071436-om-statsbidrag-till_sfs-2007-1436

    Hälsningar
    Kulturrådet
  • Om jag har förstått rätt så går det att söka skapande skola från 6 års och upp till åk 9. Och att det är målgruppen mindre barn/förskola som man inte kan söka i dagsläget,

  • Hej,
    Ja, det stämmer. Jag kopierar in från bidragssidan:

    Målgruppen för Skapande skola-bidraget kommer i fortsättningen att vara elever i förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer, detta beslutades av riksdagen i december 2020.

    Det betyder att ansökningsomgången för Skapande skola för läsåret 2021/22, som öppnar i januari 2021, inte kommer att inkludera förskolan.

    Vänligen,
    Anna