Barns inflytande och delaktighet i Skapande skola

Hej!

Jag undrar om det ställs några krav på att skolor har en dialog med elever i planerandet av vilka projekt de ska söka bidrag för och/eller om Kulturrådet själva gör eller kräver uppföljning som består av barns utvärderingar av de kulturprojekt som de får delta i tack vare Kulturrådets bidrag.

Sedan undrar jag också om det finns någon statistik på hur många gånger per läsår ett barn i grundskolan får ta del av dessa projekt i genomsnitt. Det hade varit intressant att veta hur skolor väljer att använda bidragen, förstår såklart att det är väldigt olika men ni kanske har statistik på om det är vanligt med återkommande projekttillfällen eller om bidragspengar oftare läggs på ett projekt/event per läsår?

Kommentarer

  • Hej Paulina,
    Vi ber om ursäkt att svaret på din fråga har dröjt!

    Enligt förordningen för bidraget så ska skolans elever, och förskolans barn med hänsyn till barnens förutsättningar, ha getts tillfälle att medverka i arbetet med att planera, genomföra och följa upp insatserna. Förordning (2007:1436). Det står inte uttryckligen att de ska medverka i den direkta ansökan av bidraget, däremot ska barn och elever ha inflytande och möjlighet att delta i planering, genomförande och uppföljning av Skapande skola projekten. Det kan se väldigt olika ut för de olika huvudmän som söker bidraget när det gäller elevernas delaktighet. Huvudmannen anger i ansökan hur barn och elever bereds möjligheter att medverka i planering, genomförande och uppföljning av Skapande skola projekten. De utvärderingar och uppföljningar av projekten som görs av barn och elever utgör underlag för huvudmannen i den redovisning som görs av beviljade medel. Någon systematisk kartläggning av barn och elevers delaktighet i Skapande skola arbetet hos huvudmännen gör inte Kulturrådet just nu, men kommer att inför kommande ansökningsomgång se över hur vi bäst kan hitta metoder för att belysa den här delen av bidraget.

    När det gäller din fråga om statistik så för vi inte någon sådan samlad statistik. När det gäller frekvensen på insatserna inom Skapande skola så ser det mycket riktigt väldigt olika ut hos de sökande. Det är stor variation i barn- och elevantal hos huvudmännen liksom tillgången och närheten till kulturinstitutioner och kulturaktörer som också kan vara en avgörande faktor vid planerandet av Skapande skola projekt. Även om bidraget är ettårigt så finns det en del sökande som planerar för fleråriga projekt och söker för en fortsättning av ett projekt ett år i taget och då kan projektet ibland ha inslag av nya insatser i form ytterligare eller annan kulturaktör till exempel. Mot bakgrund av den 3-årsprincip som gäller för bidraget så innebär det att barn och elever ska få möta en variation av konstområden och professionella kulturaktörer i de Skapande skola projekt som genomförs. Här kan du läsa mer om treårsprincipen.

    Vänligen,
    Anna

    Kulturrådet