Vad kan Ljud- och ljustekniker söka?

Alla uppdrag med att arrangera olika framträdanden upphörde 2020. Går det att söka stöd för uteblivna uppdrag som var 2020 ( missat att söka stödet förra året) samt i år? Det är fortfarande helt stiltje och företaget har i ta uppdrag. Vilket stöd kan detta i så fall sökas under om det finns eller kommer?

Kommentarer

  • Hej.

    Det stöd som kommer att kunna sökas snart (håll koll på vår hemsida under v. 4 så kommer information där) kommer att vara intäktsbortfall för okt-dec 2020 samt ett för särskilda behov. Det senare är ej helt färdigformulerat än men det kommer inom kort.

    mvh
    Christoph
  • Hej! Hittar inte vart man kan söka bidrag för intäktsbortfall för okt-dec 2020 samt ett för särskilda behov. Hittar inte heller information om det. Enligt ovan skulle det komma vecka 4
    mvh Pelle
  • Hej Pelle!
    Vi avvaktar med information om detta tills EU-kommissionen godkänt detta speciella statsbidrag. Eftersom EU-kommissionens godkännande av statsbidraget dröjer, kan vi inte i nuläget utlysa krisstödet för inställda och uppskjutna evenemang perioden 1 oktober – 31 december 2020. Vi gör allt vi kan för att så fort som möjligt utlysa krisstödet när beslutet är taget av kommissionen.
    Nikola
  • Hej! Stödet för inställda evenemang som öppnar i morgon den 25/2, gäller det för kategorierna som beskrivits i ovanstående två frågor 12 resp 28 januari?
  • Hej Kikki,

    Nu har vi äntligen fått klartecken att rulla igång en ny omgång krisstöd för inställda kulturevenemang. Stödet gäller uteblivet intäktsbortfall för arrangemang som inte kunnat hållas under sista kvartalet i fjol, okt-dec 2020.

    Ansökningen öppnar den 25 februari och nu på fredag, 26 februari kl 12, håller vi ett webbinarie om stödet som ni gärna får kika på: https://bit.ly/2NlXozq
    Mer info om stöden finns nu på vår hemsida.

    Missa inte att även ta del av informationen om vårt andra pågående krisstöd, det för Särskilda behov i kulturlivet, som fler aktörer kan söka, inte bara arrangörer och aktörer utan även exempelvis tekniker.

    Vem kan söka krisstödet för Inställda evenemang?

    • Stödet kan sökas av arrangör av en konsert, scenkonstföreställning, utställning, föreläsning eller ett annat liknande kulturevenemang i Sverige.
    • Stöd kan också sökas av konstnärligt verksam aktör som arbetat med eller skulle ha medverkat i evenemanget.
    • Stödet kan sökas av juridiska personer eller enskilda näringsidkare som är verksamma i Sverige och som bedriver eller arrangerar kulturverksamhet av professionell art.

    Vem kan söka krisstödet för Särskilda behov?

    Bidrag kan sökas av juridiska personer och enskilda näringsidkare som:
    • bedriver kulturverksamhet av professionell art, eller
    • är väsentliga för kulturområdet och som har sina huvudsakliga intäkter ifrån kulturevenemang, eller
    • bedriver främjande verksamhet inom kulturområdet.
    Bidrag kan också sökas av aktörer som bedriver amatörkulturell verksamhet eller nationella minoriteters kulturverksamhet om verksamheten bedöms ha nationell kulturpolitisk betydelse. Sökande ska vara verksam och registrerad i Sverige
    Kulturrådet
    (Uppdaterad )