"Aktör av central betydelse"?

Hur definierar Kulturrådet "Aktör av central betydelse"?
Johan

Kommentarer

  • I riktlinjerna till vårens krisstöd definierar vi olika begrepp som förekommer i riktlinjerna. Ett sådant begrepp är "Aktör av central betydelse", som vi definierar så här:
    Aktör som har stor konstnärlig eller kulturpolitisk betydelse inom respektive konstområde, samt bidrar till att säkra produktion, arbetstillfällen samt bevara kompetens inom sektorn

    Vårens krisstöd har alltså det långa namnet "Tillfälligt verksamhetsbidrag till aktörer av central betydelse inom kulturområdet med anledning av rekommendationer och pandemirestriktioner som infördes i december 2021", och i ansökan behöver ni motivera att ni är en av dessa "aktörer av central betydelse".

    Vi vill dock påpeka att detta inte behöver betyda att ni förväntas vara "stora" eller ha en hög omsättning, utan är ett begrepp öppet för viss tolkning. Det kan t.ex vara att ni har en unik roll i er kontext eller geografisk placering etc.
    Johan