Vätska vid upptining

När man tinar frysta produkter släpper det vätska från det frusna.
Förstår att vätskan i sig inte är någon fara men bidrar den med något om det skulle tillsättas tex i ett långkok? Om jag ändå ska tillsätta vatten i min gryta, borde jag då utnyttja denna vätska som en "buljong".
Tack på förhand.

Kommentarer

  • Hej David!
    Tack för din fråga. Det är både saltlake som kycklingen är mörad med samt naturlig vätska från kycklingen som är den vätska som kan bildas när kycklingen tinar.

    Nej, jag skulle själv inte använda den vid tillagning utan om jag behöver mer vätska använda vanligt vatten, buljong eller passerad tomat, grädde etc eller vad man nu har i en gryta eller kycklingpanna.

    Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.
    med vänliga hälsningar
    Kinna
    Anna
  • Av vilken anledning?
  • Hej!
    Egentligen mer en känsla och att jag då kan påverka saltmängden enklare själv. Jag kan höra med vår kock så får du ett mera korrekt faktaunderbyggt svar även om jag själv oxå har restaurangutbildning. :-)
    Anna